Můj košík 0

Vypadávání vlasů u mužů

Padání vlasů nebo jejich úplná ztráta jsou označovány lékařským termínem alopecie. Tu může způsobit hned několik faktorů. Pro muže jsou nejčastější dědičnost, hormonální činnost a stárnutí. Ubývání vlasů se projevuje většinou plíživě a časem se zhoršuje. U mužů se nejčastěji vyskytují kouty, lysinky, řídnutí a také slábnutí vlasů. Co dělat, když takový problém nastane?

Vypadávání vlasů u mužů může být způsobeno buď genetikou, nebo prostředím.

Mužská plešatost, také známá jako androgenetická alopecie, je dědičná. Podle Medline Plus postihuje více než polovinu mužů starších jako 50 let. Stres nebo jiné autoimunitní stavy, jako je alopecie areata, však mohou také ovlivnit vypadávání vlasů u mužů.

Vypadávání vlasů nelze vždy zabránit, ale naštěstí existují léčby a prostředky, které mohou tento proces zpomalit.

Normální je ztráta 50 až 100 vlasů denně. Obvykle tato ztráta není patrná, protože nové vlasy rostou, aby nahradily ztracené vlasy. K vypadávání vlasů a plešatosti dochází, když vlasy vypadnou příliš rychle nebo přestanou růst nové vlasy.

V závislosti na příčině vypadávání vlasů si můžete všimnout pomalu řídnoucích vlasů nebo náhlé plešatosti. Vypadávání vlasů může mít dopad pouze na vlasy na pokožce hlavy nebo na celém těle. Pokud se u vás objeví nadměrné vypadávání vlasů, tak neváhejte navštívit doktora.

Může vám nošení čepice způsobit plešatost? Ani náhodou. Nezpůsobí to ani projíždění prstů ve vlasech. Ani česání, kartáčování, kroucení nebo styling. Buďte jemní, abyste si nepolámali prameny.

Pravidelně si myjte vlasy jemným šamponem. Pravidelné mytí vlasů je součástí prevence vypadávání vlasů tím, že udržuje vlasy a vlasovou pokožku čistou. Tím snižujete riziko infekcí a lupů, které mohou vést k lámání nebo vypadávání vlasů. Navíc čisté vlasy působí dojmem většího objemu.

Jak zabránit vypadávání vlasů u mužů?

Existují účinné způsoby léčby některých typů vypadávání vlasů. Možná budete schopni zvrátit vypadávání vlasů, nebo je alespoň zpomalit. U některých stavů, jako je nepravidelné vypadávání vlasů (alopecie areata), mohou vlasy znovu dorůst bez léčby během jednoho roku. Léčba vypadávání vlasů zahrnuje léky a chirurgický zákrok.

Léčba lékem

Pokud je vaše vypadávání vlasů způsobeno základním onemocněním, léčba tohoto onemocnění bude nezbytná. Pokud určitý lék způsobuje vypadávání vlasů, může vám lékař doporučit, abyste jej na několik měsíců přestali používat.

K léčbě vzorové (dědičné) plešatosti jsou dostupné léky. Mezi nejčastější možnosti patří:

• Minoxidil (Rogaine)
  • Finasterid (Propecia)
  • Jiné léky

Operace transplantace vlasů

U nejběžnějšího typu trvalého vypadávání vlasů je postižena pouze horní část hlavy. Transplantace vlasů nebo operace obnovy může maximálně využít vlasy, které vám zbyly.

Během transplantace vlasů dermatolog nebo kosmetický chirurg odstraní vlasy z části hlavy, která má vlasy, a transplantuje je na pleš. Každý kousek vlasů má jeden až několik vlasů (mikro štěpy a mini štěpy). Někdy je odebrán větší pruh kůže obsahující více skupin vlasů.

Laserová terapie

Food and Drug Administration schválila nízko úrovňové laserové zařízení jako léčbu dědičného vypadávání vlasů u mužů a žen. Několik malých studií ukázalo, že zlepšuje hustotu vlasů. K prokázání dlouhodobých účinků je zapotřebí více studií.

Další typy proti vypadávaní vlasů

Změňte své vlasové produkty

Existují určité důkazy, že mnoho gelů a jiných stylingových produktů může přispívat ke ztrátě vlasů, protože chemikálie v těchto produktech zůstávají na pokožce hlavy a zachycují se ve folikulech, čímž zabraňují tomu, aby se vlasy dostaly na povrch. Vyhněte se nadměrnému používání gelů na vlasy a vyzkoušejte spíše přírodní stylingové přípravky, které obsahují méně chemikálií.

Vyhněte se horkým sprchám

Příliš horké sprchy mohou poškodit pokožku hlavy tím, že ji zbaví esenciálních olejů, které ji pomáhají chránit, což způsobí vysušení a zánět. Neexistuje žádný přímý důkaz, že horké sprchy vedou ke ztrátě vlasů, ale někteří věří, že zánět pokožky hlavy může mít za následek miniaturizaci vlasových folikulů a řídnutí vlasů.

Přestaňte kouřit

Pokud jste kuřák, pravděpodobně jste slyšeli o všech negativních účincích kouření na vaše plíce. Věděli jste ale, že kouření může souviset s vypadáváním vlasů? Studie z roku 2020 která obsahovala 1 000 mužů zjistila, že u většiny těch, kteří kouřili, došlo k určitému vypadávání vlasů ve srovnání s méně než polovinou účastníků, kteří nekouřili. Pokud kouříte, odvykání může pomoci snížit vypadávání vlasů a také má hodně jiných zdravotních výhod.

Příčiny vypadávání vlasů u mužů

Obvykle je to něco, co můžete vinit ze svého rodokmenu, ale existuje několik dalších možných důvodů.

Genetika

Mužská vzorová plešatost – můžete ji slyšet nazývanou androgenetická alopecie – je vyvolána geny, které jste dostali od svých rodičů. Jak přesně se dědí, není jasné, ale má tendenci se vyskytovat v rodinách. Takže pokud máte blízké příbuzné, kteří plešatí, je pravděpodobnější, že to budete mít také.

Lékaři plně nechápou, proč určité hormonální změny způsobují zmenšování vlasových folikulů nebo proč proces plešatění postupně probíhá stejným způsobem u většiny mužů. Ale obvykle to začíná ztenčením vlasové linie nad spánky a temeno.

V závislosti na vaší rodinné anamnéze může mužská plešatost začít již v dospívání. Nejen, že vaše vlasy budou tenčí, ale mohou být měkké, jemné a kratší. Zjistěte více o krocích, které můžete podniknout, abyste zabránili plešatění, pokud si včas všimnete varovných příznaků.

Lékařské záležitosti

Dočasná ztráta vlasů může být známkou zdravotního problému, jako je anémie nebo problémy se štítnou žlázou. Dieta s nízkým obsahem bílkovin a železa může také způsobit řídnutí vlasů.

Vaše riziko vypadávání vlasů je vyšší, pokud máte cukrovku nebo lupus.

Vypadávání vlasů může být vedlejším účinkem některých léků, které užíváte:

• Rakovina;
  • Artritida;
  • Deprese;
  • Vysoký krevní tlak;
  • Srdeční problémy.

Radiační léčba nebo chemoterapie může způsobit rozsáhlé vypadávání vlasů, ale obvykle vám vlasy po ukončení léčby časem dorostou.

Stres nebo šok

Náhlý nebo nadměrný úbytek hmotnosti, silný fyzický nebo emocionální šok, operace nebo dokonce horečka a chřipka mohou způsobit vypadávání vlasů, které může trvat několik měsíců.

Infekce

Věci jako kožní onemocnění mohou vytvářet šupinaté skvrny na pokožce hlavy a plešatá místa. Vlasy po ošetření obvykle dorostou.

Jak zastavit vypadávání vlasů u mužů?

Masáž pokožky hlavy

Nejen, že se při masáži cítíte skvěle, ale mohou pomoci i při vypadávání vlasů. Masáž vlasové pokožky stimuluje vlasové folikuly.

V malé studii z roku 2016 od důvěryhodného zdroje měli zdraví japonští muži, kteří dostávali 4 minuty masáže pokožky hlavy každý den po dobu 24 týdnů, na konci studie hustší vlasy.

Výzkum z roku 2019 také zjistil, že masáže pokožky hlavy byly spojeny se sebepociťovaným zlepšením hustoty vlasů.

Vyvážená strava

Při vypadávaní vlasů u mužů, vyvážená strava může pomoci udržet vaše vlasy ve špičkovém tvaru. Ujistěte se, že do svého jídelníčku zařazujete různé druhy zeleniny, ovoce, celozrnné výrobky, nenasycené tuky a chudé bílkoviny. Zkuste omezit příjem sladkostí.

Recenze Trusted Source z roku 2019 spojovala určité vitamíny a minerály nalezené v potravinách se zdravými vlasy. Zkuste přidat tyto:

• potraviny bohaté na železo, včetně hovězího masa, fazolí, zelené listové zeleniny, obilí obohacených železem a vajec;
  • potraviny bohaté na omega-3 mastné kyseliny, jako je losos, makrela, tuňák, lněná semínka, vaječné žloutky, konopná semínka a vlašské ořechy;
  • potraviny s vysokým obsahem bílkovin, jako jsou vejce, maso a mořské plody.

V neposlední řadě se ujistěte, že pijete hodně vody.

Snižte stres

Stres dokáže na těle, včetně vlasů, udělat opravdu hodně. Vypadávání vlasů může být důsledkem stresujícího životního stylu.

Strategie ke snížení stresu zahrnují:

• Pravidelně cvičit;
  • Poslouchání hudby;
  • Cvičení jógy;
  • Meditování;
  • Dostatek spánku.

Váš lékař vám poradí nejlíp, a přizpůsobí léčbu podle vašeho zdravotního stavu.

Zdroje: